Mini foto reportaż - kadłub Monotyp XV
- majsterkowicz
- Autor
- Wylogowany
- New Member
Mniej
Więcej
7 lata 10 miesiąc temu - 7 lata 10 miesiąc temu #3164
przez majsterkowicz
Replied by majsterkowicz on topic Mini foto reportaż - kadłub Monotyp XV
Ostatnia7 lata 10 miesiąc temu edycja: majsterkowicz od.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- majsterkowicz
- Autor
- Wylogowany
- New Member
8 lata 2 miesiąc temu - 8 lata 2 miesiąc temu #3066
przez majsterkowicz
Replied by majsterkowicz on topic Mini foto reportaż - kadłub Monotyp XV
Mały update: budowa płozownicy wg oryginalnych planów M-XV
Budowa sprowadza się do wykonania dwóch płyt z drewna iglastego o grubości ok.28mm. Wymiary robocze to 30cm szerokości na 4,6 metra długości
oraz dwóch klinów służących do wypełnienia przestrzeni pomiędzy płytami.
Kliny wypełniające są różnej wysokości:
Dodatkowe wypełnienie dla wzmocnienia konstrukcji:
Płozownica tuż po sklejeniu całości:
Tu już obrobiona i wylakierowana:
Budowa sprowadza się do wykonania dwóch płyt z drewna iglastego o grubości ok.28mm. Wymiary robocze to 30cm szerokości na 4,6 metra długości
oraz dwóch klinów służących do wypełnienia przestrzeni pomiędzy płytami.
Kliny wypełniające są różnej wysokości:
Dodatkowe wypełnienie dla wzmocnienia konstrukcji:
Płozownica tuż po sklejeniu całości:
Tu już obrobiona i wylakierowana:
Ostatnia8 lata 2 miesiąc temu edycja: majsterkowicz od.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- majsterkowicz
- Autor
- Wylogowany
- New Member
8 lata 9 miesiąc temu - 8 lata 9 miesiąc temu #2998
przez majsterkowicz
Nowy post
Przedstawiam serię zdjęć roboczych z budowy ukazującą kolejność działań w jakiej można złożyć Monotypa. Może przyda się komuś kto chciałby zbudować własną jednostkę, a jest to sposób odmienny od tego co można znaleźć w sieci.
Budowa opiera się na klejeniach systemem epoksydowym.
Zaczynamy od wycięcia i usztywnienia pięciu grodzi, stew i dźwigara - pomijam tu wytwarzanie elementów i klejenia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia wstępne złożenie szkieletu.
Na wypoziomowanym stole montażowym ustawiamy w wyznaczonych odległościach kilka wcześniej przygotowanych elementów:
-dźwigar na stałe zmontowany ze stewą dziobową, dzieloną grodzią podmasztową i przednią grodzią pierwszego kokpitu
-dwie grodzie międzykokpitowe z dębową szyną bloczków
-najmniejszą gródź (skrajna rufowa)
-stewę rufową.
Łączymy za pomocą 6szt. listew 26x26 o dlugości nieco ponad 8m. Kadłub ma 7,45m w osi głównej.
W trakcie pasowania i po sklejeniu sprawdzamy kąt prosty przy grodziach względem osi symetrii, poziom na listwach, przy grodziach i stewach. Poziom wzdłuż osi centralnej podstawowo wyznacza stół montażowy - należy sprawdzać.
Kleimy 4 podstawowe listwy, na górnych dodajemy po jeszcze jednej listwie.
Bojer obrócony do góry dnem, wypoziomowany i ustawiony symetrycznie. Przygotowany do kładzenia podłogi.
Na zdjęciu po sklejeniu, już odfrezowany rant.
Przedstawiony montaż listew 8m
Wstępne wyprowadzenie powierzchni pod kładzenie pokładu po położeniu podłogi.
Już po położeniu płyt burtowych:
Można brać się za pokład. Sklejka ~3.2mm
Wzmacnianie pokładu w newralgicznych miejscach:
Lakierowanko - sama przyjemność
Dla zainteresowanych - ilość sklejki potrzebna na budowę, z pozostałości po wycięciu właściwych elementów starczy też na rozmaite wstawki usztywniające:
dno, grodzie 6mm - 4 akrusze
burty 6mm - 2 akrusze (dokładnie 1,5 na burty)
pokład ok 3 mm - 3 arkusze
dźwigar 4mm - 1 arkusz
(arkusz 250x120cm)
W razie pytań służę pomocą, mam jeszcze sporo innych zdjęć, gdyby ktoś potrzebował.
Budowa opiera się na klejeniach systemem epoksydowym.
Zaczynamy od wycięcia i usztywnienia pięciu grodzi, stew i dźwigara - pomijam tu wytwarzanie elementów i klejenia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia wstępne złożenie szkieletu.
Na wypoziomowanym stole montażowym ustawiamy w wyznaczonych odległościach kilka wcześniej przygotowanych elementów:
-dźwigar na stałe zmontowany ze stewą dziobową, dzieloną grodzią podmasztową i przednią grodzią pierwszego kokpitu
-dwie grodzie międzykokpitowe z dębową szyną bloczków
-najmniejszą gródź (skrajna rufowa)
-stewę rufową.
Łączymy za pomocą 6szt. listew 26x26 o dlugości nieco ponad 8m. Kadłub ma 7,45m w osi głównej.
W trakcie pasowania i po sklejeniu sprawdzamy kąt prosty przy grodziach względem osi symetrii, poziom na listwach, przy grodziach i stewach. Poziom wzdłuż osi centralnej podstawowo wyznacza stół montażowy - należy sprawdzać.
Kleimy 4 podstawowe listwy, na górnych dodajemy po jeszcze jednej listwie.
Bojer obrócony do góry dnem, wypoziomowany i ustawiony symetrycznie. Przygotowany do kładzenia podłogi.
Na zdjęciu po sklejeniu, już odfrezowany rant.
Przedstawiony montaż listew 8m
Wstępne wyprowadzenie powierzchni pod kładzenie pokładu po położeniu podłogi.
Już po położeniu płyt burtowych:
Można brać się za pokład. Sklejka ~3.2mm
Wzmacnianie pokładu w newralgicznych miejscach:
Lakierowanko - sama przyjemność
Dla zainteresowanych - ilość sklejki potrzebna na budowę, z pozostałości po wycięciu właściwych elementów starczy też na rozmaite wstawki usztywniające:
dno, grodzie 6mm - 4 akrusze
burty 6mm - 2 akrusze (dokładnie 1,5 na burty)
pokład ok 3 mm - 3 arkusze
dźwigar 4mm - 1 arkusz
(arkusz 250x120cm)
W razie pytań służę pomocą, mam jeszcze sporo innych zdjęć, gdyby ktoś potrzebował.
Ostatnia8 lata 9 miesiąc temu edycja: majsterkowicz od. Powód: dopisek
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
Moderatorzy: Tomek Zakrzewski
Czas generowania strony: 0.104 s.