- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
budowa kadłuba
- Maciej, P 247
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
Jeśli chodzi o szczegóły, to przejrzyj sobie ulotkę reklamową systemu mocowania płozownicy oraz przymiaru do mierzenia, jaki niegdyś oferował Tomek, P55. Powinno wystarczyć jako materiał poglądowy.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Wojtek
- Wylogowany
- New Member
- Posty: 8
- Otrzymane podziękowania: 0
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
Wojtek napisał: W dnie kokpitu masz dwa rzędy 3-4 otworów dla łączenia płozownicy. Fi zgodnie z instrukcją 3mm od góry i 8mm od dołu? I teraz w płozownicy mamy dwie blaszane podstawki z trzpieniem 8mm i wewnętrznym gwintem 3mm? Jak łączymy jedno i drugie, czy jest to np. śrubka i podkładka fi 3mm? Jakbyś mógł potwierdzić moje wątpliwości.
Wątpliwości nie rozwieję, ale pogłębię. Z tego co napisałeś wynika, że chcesz zastosować rozwiązanie które obejmuje:
- kadłub z przykręconymi od spodu blaszkami, do których dostęp "z kluczem" jest od strony kokpitu,
- płozownica z podstawkami i wystającymi do góry gwintowanymi trzpieniami,
- trzpienie wchodzą w otwory w blaszkach, od strony kokpitu dokręcasz kluczem.
W ten sposób płozownicę mocują - ze znanych mi bojerowców - P311 i P355. Ja ma inaczej, prościej... nie ukrywam, że przy takim rozwiązaniu jakoś nie wyobrażam sobie ustawienia geometrii ślizgu.
Mam dziury w płozownicy, przekładam śruby i skręcam przez blaszki z kadłubem. Nie jest to rozwiązanie supereleganckie, ale działa. Dodatkowo... usztywnia środek płozownicy, który i tak nie powinien za bardzo pracować, bo i po co. Ale to już teorie, teorie, teorie... No i oczywiście ustawienie geometrii nie jest skomplikowane.
Jedno pewne. Średnica trzpienia gwintowanego czy po prostu śrub - to 8 mm. Żadne fi 3, bo urwiesz od razu.
Wojtek napisał: I jeszcze pytanie o konserwację wnętrza kadłuba przed zaklejeniem pokładów - smarować to czymś w środku?
Nie tyle smarować, co malować. Zdarza się, że na lodzie jest więcej pływania niż latania, a wtedy lepiej, aby drewno było od wewnątrz zakonserwowane. Ja u siebie użyłem rozcieńczonej żywicy z niewielką ilością środka tiksotropującego (aerosil, mikrobalony, a nawet talk - z apteki lub wulkanizacji). I takim rzadkim czymś pięknie się zakonserwuje.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Wojtek
- Wylogowany
- New Member
- Posty: 8
- Otrzymane podziękowania: 0
Teraz następne pytanie: w dnie kokpitu masz dwa rzędy 3-4 otworów dla łączenia płozownicy. Fi zgodnie z instrukcją 3mm od góry i 8mm od dołu? I teraz w płozownicy mamy dwie blaszane podstawki z trzpieniem 8mm i wewnętrznym gwintem 3mm? Jak łączymy jedno i drugie, czy jest to np. śrubka i podkładka fi 3mm? Jakbyś mógł potwierdzić moje wątpliwości.
I jeszcze pytanie o konserwację wnętrza kadłuba przed zaklejeniem pokładów - smarować to czymś w środku?
Pozdrawiam, wojtek
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
- sprężyna - nie mam pojęcia od czego to jest, poszedłem do sklepu z częściami do maszyn rolniczych, pokazałem sektor i przynieśli mi kilka sprężyn. Wybrałem taką, która najlepiej pasowała - to jest od zaworów w traktorze, pewnie od jakiegoś ciągnika Z grubszego drutu, nierdzewna byłaby lepsza, ale jak zamontowałem i zobaczyłem jak pracuje - zrezygnowałem z dalszych poszukiwań.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Wojtek
- Wylogowany
- New Member
- Posty: 8
- Otrzymane podziękowania: 0
Powoli powstaje mój kadłub DN i chciałem się Ciebie zapytać skąd bierzesz takie ładne tulejki na otwór osi płozy sterowej i otwór osi rumpla. I jeszcze gdzie kupić taką sprężynę amortyzacyjną nad przednią płozę. Dzięki za podpowiedz. pozdrawiam
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
Według przepisów minimum to 15.9 mm, maksimum 25.4 (przepis A5 wg oficjalnej specyfikacji ).
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Wojtek
- Wylogowany
- New Member
- Posty: 8
- Otrzymane podziękowania: 0
To ja jeszcze mam do Was pytanie jak grube deski daliście na burty. z planów DN wychodzi 5/8" = 16mm. czy daliście np. 21mm i zheblowaliście do 16? pzdr. Wojtek z gdyni
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
Wynik 18,5 kg przy pierwszym kadłubie, ale - patrząc na zdjęcia - projektowany w duchu klasycznym to wynik przyzwoity, ale i tak trzeba zważyć tak, jak opisałem powyżej. Żelastwo, farba (kadłub wypije) trochę waży.
Jeśli chodzi o okucia boczne płozownicy to obecnie kontakty są dwa:
- Karol Jabłoński,
- Tomasz Zakrzewski.
Obaj Koledzy obecni na forum.
Jest też możliwość taka: kwasówka + dobry spawacz. Też będzie działać.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maniek
- Wylogowany
- New Member
- Posty: 14
- Otrzymane podziękowania: 0
Panie Maćku ile waży ten kadłub?
Mój 18,5kg samo drewno bez farby i teraz nie wiem jaki to wynik,
nie mam porównania.
Widziałem też nową płozownicę, piękna robota.
Jeszcze jedno pytanie.Czy jest jakiś tani sposób na alu szczęki do
płozownicy, teraz mam stalowe, ale kleję nową i przydałyby się lżejsze.
Pozdrawiam
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
oto odpowiedzi na Twoje pytania:
1. świerk,
2. piłą tarczową, można użyć piły taśmowej - wtedy wygodniej, sklejka taka jak na pokład 3 lub 4; jeśli będziesz rozcinał "ogony" tarczową to tarcze mają zwykle grubość 3,2 mm, więc sklejka 3 mm będzie idealna,
3. żywica epoksydowa,
4. pisz, pytaj - e-mail znajdziesz w moim profilu.
Buduj DNa w oparciu o przepisy klasowe, bo nigdy nie wiadomo, kiedy zechcesz startować.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Wojtek
- Wylogowany
- New Member
- Posty: 8
- Otrzymane podziękowania: 0
1. Z jakiego drewna zrobiłeś burty?
2. Jak wykonałeś nacięcie na tylnej części burty dla wprowadzenia warstwy sklejki. jak gruba jest to sklejka?
3. Jaki klej stosowałeś do łączenia drewna?
4. Czy ewentualnie mógłbym do Ciebie bezpośrednio dzwonić/pisać z pytaniami?
Pozdrawiam i dzięki za kontakt zwrotny. Wojtek
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Autor
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
W miarę kompletną dokumentacją można zobaczyć tutaj.
Bardzo dziękuję Kolegom, którzy podpowiadali mi jak to wszystko razem posklejać. Zadawałem wiele pytań, wielu osobom i zawsze dostałem wyczerpującą odpowiedź: bardzo Wam dziękuję: P154, P13, P64, P431, P241.
Udało się, lata!
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.