- Posty: 270
- Otrzymane podziękowania: 26
Idzie zima !!!
- P-65
- Autor
- Wylogowany
- Elite Member
Name, P-65
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-65
- Autor
- Wylogowany
- Elite Member
- Posty: 270
- Otrzymane podziękowania: 26
Name, P-65
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P338
- Gość
Czy ktos ma jakie wiesci co u niego?
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-65
- Autor
- Wylogowany
- Elite Member
- Posty: 270
- Otrzymane podziękowania: 26
Name, P-65
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P208
- Wylogowany
- Senior Member
- Posty: 60
- Otrzymane podziękowania: 18
Jak w tytule tego wątku idzie zima, trochę długo ale dojdzie do tego,że w końcu staniemy pierwszy raz w tym sezonie na lodzie i będziemy się cieszyć pierwszymi jazdami. Ja i kilkunastu kolegów mamy ten moment poza sobą, żeglując w ubiegły weekend na Lipnie w Czechach. Mimo że regaty nie odbyły się, spędziliśmy tam 3 wspaniałe dni rozkoszując sie wspaniałymi jazdami w świetnych warunkach lodowych. Pewnym zgrzytem dla mnie jest to, że nie obyło sie bez incydentów na lodzie w tym trzech dosyć powaznych. Ponieważ kilka lat temu na jednym z sejmików upoważniliście mnie do "drążenia" tematu bezpieczeństwa na lodzie pozwolę sobie na chwilę refleksji w tym temacie i podzielenia się z Wami drobną analizą tych zdarzeń na naszym forum. Oczywiście będę wdzięczny za każdy głos zabrany w dyskusji na ten temat.
Przypadek 1 z udziałem bojerowców z naszej floty miał miejce w piątek w dniu treningowym. Warunki lodowe to gładki lód 10-12 cm temp. otoczenia ok.4 st.C, małe wysokie zachmużenie i świecące słońce i słaby do umiarkowanego wiatr. W tych warunkach na wypychający się pod wiatr ślizg najeżdża jadacy baksztagiem ślizg przejedżając po jego płozownicy i potrąca sternika, który upadając na lód doznał urazu głowy.
Moim zdaniem przyczyną tego zdarzenia było niezachownie ostrożności przez obu sterników. Pierwszy przed rozpoczęciem rozpychania powien się upewnić,ze niema w pobliżu innego ślizgu. Drugi zbliżając się do stojącego ślizgu powinien wzmóc czujność i obserwację szczególnie w sektorze gdzie pole widzenia ogranicza mu zagiel i obserwację prowadzi się przez okno żagla. Obaj pod tym względem zawiedli.
Przypadek 2 z udziałem członka naszej floty oraz floty austriackiej miał miejsce tego samego dnia w tych samych warunkach pogodowych czyli b. dobrych. Jadący prawym halsem na górna boję ślizg spotyka jadący lewym ślizg, który nie reaguje na jego widok i ewidentny kurs kolizyjny. W tej sytuacji ślizg jadący prawym halsem rozpoczął manewr omijający przez odpadnięcie od lini wiatru. Po rozpoczęciu tego manewru ślizg jadący lewym halsem zauważył zagrożenie i rozpoczął podobny manewr też przez odpadnięcie od lini wiatru. Efektem tego było zetknięcie się płozownic obu ślizgów po którym ślizg żeglujący lewym halsem doznał poważnych uszkodzeń. Obaj sternicy wyszli z całego wydarzenia bez szwanku.
W tym przypadku moim skromnym zdaniem przyczyna jest dość oczywista, brak obserwacji przez sternika ślizgu jadącego lewym halsem oraz jego póżna i błedna reakcja na powstałą sytuację doprowadziły do kolizji. Dla sternika jadącego prawym halsem pozostaje doświadczenie i przemyślenie czy nie warto czasem widząc "podejrzanie" żeglujący ślizg nie rozpocząć manewru wcześniej.
Przypadek 3. z udziałem bojerowców naszej floty miał miejsce w niedzielę w warunkach pogodowych dobrych,tj. pełnym zachmurzeniu o podstawie ok.500 m, temp.ok 2 st.C widzialność ok.3 km lodzie 10-12cm na powieżchni którego była cienka warstwa "szkła" z zamarzniętych w nocy kałuż i słabym wietrze. Ten przypadek jest bardziej skomplikowany od poprzednich. Po wyczekiwaniu w porcie na wiatr i jego pierwszych podmuchach na lód wyjechało ok 5 ślizgów i dwa będące oddalone od innych jeden jadący kursem ostrym, drugi jadący baksztagiem zderzyły sę czołowo na szczęście przy stosunkowo małych prędkościach. Obaj bardzo doświadczeni sternicy stwierdzili, ze wiedzieli o jeżdżącym w pobliżu ślizgu ale ponieważ było ich w pobliżu tylko 2-ch nie czuli zagrożenia. W decydującym momencie zajęci przygotowaniem i trymowaniem sprzętu do wyścigów (jeden patrzył jak pracuje żagiel) nie zareagowali na kursie kolizyjnym i doszło do zderzenia. Oba ślizgi doznały uszkodzeń a sternicy odczuwalnych uszkodzeń ciała.
Przyczyny tego zdarzenia upatrywałbym w pewnym uśpieniu czujności
wynikającym z małego ruchu na lodzie, słabym wiaterku i stosunkowo malych prędkości(ślizgi niebyły zebrane) a także złego odczytania intencji działania sternika drugiego ślizgu.
Reasumując, jak na pierwszą imprezę w tym roku było tego za dużo, pragnę by Koleżanki i Koledzy, ktorzy wyjadą w Polsce na pierwszy lód wyciągnęli jakieś pożyteczne wnioski z mojego wystąpienia na tym forum i uniknęli w przyszłości podobnych zdarzeń. Zyczę udanych i bezpiecznych ślizgów.
Mirek Kisły.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Bogdan Eder
- Wylogowany
- Senior Member
- P-51
- Posty: 52
- Otrzymane podziękowania: 3
INT. ÖSTERREICHISCHE DN-MEISTERSCHAFT
Termin: 28.-29.12.2013
Ort: Cerna am Lipno/Cz
Steuermannbesprechung: 12:30 am Takelplatz unterhalb des Hotel "RACEK" bei der Web-Cam
Start: 1.Wettfahrt: 13:00
4 Wettfahrten, ab 4 WF-1 Streicher
ÖSTM 2013 - gültig ab 3 WF
Wenn es die Gegebenheiten noch zulassen, folgt der LIPNO-CUP 2013 mit 3 WF, wobei alle WF gewertet werden müssen!
Bei zusätzlichen Info's bitte Tel unter 0043 664 220 64 32 OE 250
Think Ice
Roland
OE 250
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Bogdan Eder
- Wylogowany
- Senior Member
- P-51
- Posty: 52
- Otrzymane podziękowania: 3
Pierwszy start w sobote o godz 13.00
Informacje o regatach na stronie austiackiej (Hotline)
Bogdan
P-51
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-65
- Autor
- Wylogowany
- Elite Member
- Posty: 270
- Otrzymane podziękowania: 26
webcam.sumava.eu/#WebcamImagePlace:5001;1388044800
Vladislav Ptašnik Peter today warm but should be reasonably cold friday and weekend. For actual weather and temperature see www.lipno-windsurfing.cz. Forecast windguru. Frost overnight and some small plus temp at noon. First start saturday 12:00
Name, P-65
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-65
- Autor
- Wylogowany
- Elite Member
- Posty: 270
- Otrzymane podziękowania: 26
Name, P-65
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-65
- Autor
- Wylogowany
- Elite Member
- Posty: 270
- Otrzymane podziękowania: 26
Name, P-65
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
To tam za granicą po -15 i lepiej, a u nas leje...
I czy to jest w porządku?
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-380
- Gość
Jeżdżą od 5-ego grudnia, a my się ślinimy
Pozdrawiam SK
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-254
- Wylogowany
- Senior Member
- Posty: 73
- Otrzymane podziękowania: 18
Eh, też w garażu mam jeszcze juniorskie teówki z poniemieckiego płotu
Rafał Sielicki
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Maciej, P 247
- Wylogowany
- Administrator
- P 247
- Posty: 476
- Otrzymane podziękowania: 124
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-65
- Autor
- Wylogowany
- Elite Member
- Posty: 270
- Otrzymane podziękowania: 26
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-155
- Wylogowany
- Premium Member
Łukasz Zakrzewski
MKŻ Mikołajki
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-254
- Wylogowany
- Senior Member
- Posty: 73
- Otrzymane podziękowania: 18
Rafał Sielicki
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-155
- Wylogowany
- Premium Member
Łukasz Zakrzewski
MKŻ Mikołajki
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P-155
- Wylogowany
- Premium Member
Łukasz Zakrzewski
MKŻ Mikołajki
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Rankman
- Wylogowany
- Premium Member
- Posty: 148
- Otrzymane podziękowania: 13
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.