- Posty: 33
- Otrzymane podziękowania: 3
Głosowanie Konstrukcja Rumpla
- P74
- Wylogowany
- Junior Member
Mniej
Więcej
7 lata 1 miesiąc temu #3482
przez P74
Replied by P74 on topic Głosowanie Konstrukcja Rumpla
Tomek, dzięki za rzeczowe wyjaśnienie. Jestem na TAK J
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Jan 3,16
- Wylogowany
- Senior Member
Mniej
Więcej
- Posty: 77
- Otrzymane podziękowania: 6
7 lata 1 miesiąc temu #3479
przez Jan 3,16
Replied by Jan 3,16 on topic Głosowanie Konstrukcja Rumpla
Tomek szacun za czas i włożony wysiłek w sensowne wyjaśnienie tematu! Dzięki!
Za tę wiadomość podziękowali: : P74
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P208
- Wylogowany
- Senior Member
Mniej
Więcej
- Posty: 60
- Otrzymane podziękowania: 18
7 lata 1 miesiąc temu #3478
przez P208
Replied by P208 on topic Głosowanie Konstrukcja Rumpla
Dzięki Tomek za rzeczową informację, wiemy o co chodzi, można ją było tylko zamieścić wcześniej to nie byłoby takiej konsternacji ogólnej, a ja nie snułbym teorii spiskowych, aczkolwiek problem modyfikacji przepisu pozostaje i oby dotyczyła tylko rumpla. Ja osobiście ze względu na poprawę bezpieczeństwa, także zagłosuję na tak.
Za tę wiadomość podziękowali: : P74
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Tomek Zakrzewski
- Wylogowany
- Moderator
Mniej
Więcej
- Posty: 111
- Otrzymane podziękowania: 45
7 lata 1 miesiąc temu - 7 lata 1 miesiąc temu #3477
przez Tomek Zakrzewski
Replied by Tomek Zakrzewski on topic Głosowanie Konstrukcja Rumpla
Koledzy, pozwólcie, że rzucę trochę więcej światła na powód, dla którego pojawiła się ta propozycja, i dla którego wszyscy powinniśmy ją poprzeć.
Przez wiele lat liderem w wykorzystaniu zaawansowanych kompozytów w sporcie był przemysł motoryzacyjny. Chodzi głównie o różne elementy karoserii. Kompozyt to duża wytrzymałość przy jednoczesnym obniżeniu wagi. Ze względu na świetne parametry wytrzymałościowe najczęściej były stosowane włókna węglowe. Jednak z czasem okazało się, że "nafaszerowany" laminatem bolid często spotykał się z innym bolidem i z takiego spotkania szły iskry i "wióry". Te wióry w kontakcie z oponą pojazdu często przebijały ją bez większego problemu. Dlaczego? Otóż kompozyt z włókna węglowego poddany działaniom różnych sił niszczących pęka pozostawiając bardzo ostre krawędzie, często przypominające długie igły. Jeśli taka igła przebija grubą gumę to nie będzie miała problemu z przebiciem skóry. Dodatkowo często następuje delaminacja warstw. FIA i NASCAR zarekomendowały ze względów bezpieczeństwa odejście od włókien węglowych na rzecz włókien para-aramidowe. Przypominam, że nazwa "Kevlar" jest nazwą handlową jednego z producentów. Dlatego nie faworyzując żadnego z nich nazywamy je włóknami para-aramidowymi.
Profile zamknięte wykonane z włókien para-aramidowych zgniatają się w harmonijkę zachowując spójną bryłę, bez niebezpiecznych rozwarstwień.
Oto zdjęcie pokazujące różnicę:
Kolejnym, równie ważnym argumentem jest fakt, że jeśli komuś dostaną się pod skórę igły z uszkodzonego kompozytu węglowego, to ich wyciągnięcie może okazać się bardzo trudne. Powód - włókna węglowe są nie do wykrycia na prześwietleniu RTG. Nawet jeśli traficie z takim przypadkiem do szpitala, to może okazać się, że lekarze ich nie znajdą głęboko pod skórą. Niestety para-aramidów też nie widać na RTG, ale tutaj ryzyko powstania igieł i ostrych krawędzi jest bardzo małe.
Oto zdjęcie RTG. Są tutaj trzy rodzaje włókien. W górnej części para-aramid (praktycznie niewidzialny), w środkowej węgiel (praktycznie niewidzialny), w dolnej szkło (widać wzór tkaniny).
Czy mając powyższą wiedzę warto zagłosować na włókna para-aramidowe w rumplu? Osobiście uważam, że tak. I sam zagłosuję na tak.
Przez wiele lat liderem w wykorzystaniu zaawansowanych kompozytów w sporcie był przemysł motoryzacyjny. Chodzi głównie o różne elementy karoserii. Kompozyt to duża wytrzymałość przy jednoczesnym obniżeniu wagi. Ze względu na świetne parametry wytrzymałościowe najczęściej były stosowane włókna węglowe. Jednak z czasem okazało się, że "nafaszerowany" laminatem bolid często spotykał się z innym bolidem i z takiego spotkania szły iskry i "wióry". Te wióry w kontakcie z oponą pojazdu często przebijały ją bez większego problemu. Dlaczego? Otóż kompozyt z włókna węglowego poddany działaniom różnych sił niszczących pęka pozostawiając bardzo ostre krawędzie, często przypominające długie igły. Jeśli taka igła przebija grubą gumę to nie będzie miała problemu z przebiciem skóry. Dodatkowo często następuje delaminacja warstw. FIA i NASCAR zarekomendowały ze względów bezpieczeństwa odejście od włókien węglowych na rzecz włókien para-aramidowe. Przypominam, że nazwa "Kevlar" jest nazwą handlową jednego z producentów. Dlatego nie faworyzując żadnego z nich nazywamy je włóknami para-aramidowymi.
Profile zamknięte wykonane z włókien para-aramidowych zgniatają się w harmonijkę zachowując spójną bryłę, bez niebezpiecznych rozwarstwień.
Oto zdjęcie pokazujące różnicę:
Kolejnym, równie ważnym argumentem jest fakt, że jeśli komuś dostaną się pod skórę igły z uszkodzonego kompozytu węglowego, to ich wyciągnięcie może okazać się bardzo trudne. Powód - włókna węglowe są nie do wykrycia na prześwietleniu RTG. Nawet jeśli traficie z takim przypadkiem do szpitala, to może okazać się, że lekarze ich nie znajdą głęboko pod skórą. Niestety para-aramidów też nie widać na RTG, ale tutaj ryzyko powstania igieł i ostrych krawędzi jest bardzo małe.
Oto zdjęcie RTG. Są tutaj trzy rodzaje włókien. W górnej części para-aramid (praktycznie niewidzialny), w środkowej węgiel (praktycznie niewidzialny), w dolnej szkło (widać wzór tkaniny).
Czy mając powyższą wiedzę warto zagłosować na włókna para-aramidowe w rumplu? Osobiście uważam, że tak. I sam zagłosuję na tak.
Ostatnia7 lata 1 miesiąc temu edycja: Tomek Zakrzewski od.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- P208
- Wylogowany
- Senior Member
Mniej
Więcej
- Posty: 60
- Otrzymane podziękowania: 18
7 lata 1 miesiąc temu #3474
przez P208
Replied by P208 on topic Głosowanie Konstrukcja Rumpla
Oczywiście, konstrukcja rumpla z kevlaru zadnej korzyści przynieść nie może. Mnie się wydaje, że autor miał na myśli to, że po decyzji na tak, musiałby zniknąć z przepisów klasowych zapis, że stososowanie kevlaru w konstrucji bojera jest zabronione. Prawdopodobnie zaczęłoby się od rumpla, a potem jest już tylko kwestią czasu jak będziemy jeżdzić na masztach kevlarowych, oczywiście za niewielką dopłatą. Ale może się mylę, jeśli jest jakikolwiek inny powód, to chętnie go usłyszę.
Mirek.
Mirek.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- gadcman
- Autor
- Wylogowany
- Premium Member
Mniej
Więcej
- Posty: 124
- Otrzymane podziękowania: 11
7 lata 1 miesiąc temu #3473
przez gadcman
Replied by gadcman on topic Głosowanie Konstrukcja Rumpla
Technicznie wiem jaka jest różnica pomiędzy węglem a Kevlarem.
Bardziej zastanawiam co autor tego pomysłu chce przez to osiągnąć.
Jakie są plusy użycia akurat w przypadku rumpla Kevlaru względem popularnego obecnie węgla.
Bardziej zastanawiam co autor tego pomysłu chce przez to osiągnąć.
Jakie są plusy użycia akurat w przypadku rumpla Kevlaru względem popularnego obecnie węgla.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- Bartosz
- Wylogowany
- New Member
Mniej
Więcej
- Posty: 18
- Otrzymane podziękowania: 7
7 lata 1 miesiąc temu #3472
przez Bartosz
Bartosz P-364
Replied by Bartosz on topic Głosowanie Konstrukcja Rumpla
S-glass/epoxy 45% density: 1.81 g/cc tensile strength: 0.87 GPa
Carbon/epoxy 61% density: 1.59 g/cc tensile strength: 1.73 GPa
Kevlar/epoxy 53% density: 1.35 g/cc tensile strength: 1.1 GPa
Nie wiem czy to dobre porównanie bo chyba Kevlar tu odnosi się do szkła.
Czy możliwe jest uzyskanie wytrzymałości 1.7 GPa i jaką kompozyt będzie miał wtedy wagę?
Carbon/epoxy 61% density: 1.59 g/cc tensile strength: 1.73 GPa
Kevlar/epoxy 53% density: 1.35 g/cc tensile strength: 1.1 GPa
Nie wiem czy to dobre porównanie bo chyba Kevlar tu odnosi się do szkła.
Czy możliwe jest uzyskanie wytrzymałości 1.7 GPa i jaką kompozyt będzie miał wtedy wagę?
Bartosz P-364
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
- gadcman
- Autor
- Wylogowany
- Premium Member
Mniej
Więcej
- Posty: 124
- Otrzymane podziękowania: 11
7 lata 1 miesiąc temu #3471
przez gadcman
Nowy post
Cześć,
Na stronie głównej pojawiła sie karta do głosowania za użyciem Kevlaru w konstrukcji Rumpla.
Czy mógłby ktoś wyjaśnić jakie idą za tym korzyści vs. np węgiel?
Pozdrawiam Paweł
Na stronie głównej pojawiła sie karta do głosowania za użyciem Kevlaru w konstrukcji Rumpla.
Czy mógłby ktoś wyjaśnić jakie idą za tym korzyści vs. np węgiel?
Pozdrawiam Paweł
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.
Moderatorzy: Tomek Zakrzewski
Czas generowania strony: 0.077 s.