Inwazyjne pomiary sprzętu

Więcej
7 miesiąc 2 tygodni temu #4507 przez Tomek Zakrzewski
Dziękuję wszystkim za burzliwą dyskusję, uwagi i komentarze. Zawsz można na Was liczyć!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
7 miesiąc 3 tygodni temu - 7 miesiąc 3 tygodni temu #4506 przez Tomek Zakrzewski
Nowy post
W związku z ujawnionym ostatnio przypadkiem budowy płozownicy z zabronionych materiałów odżyła dyskusja o metodach pomiaru sprzętu bojerowego. Generalnie sprawa sprowadza się do tego, że wiara w fair play i "dżentelmeństwo" przy budowie sprzętu bojerowego zostały istotnie nadszarpnięte. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że sprawca zamieszania publicznie oznajmia, iż drogą do postępu jest naginanie zasad. W związku z tym pojawia się uzasadnione podejrzenie, że nieklasowa płozownica może nie być jedynym nieklasowym sprzętem używanym podczas regat. I chodzi tu przede wszystkim o przypadki, którym od początku przyświeca intencja łamania przepisów. 

Dlatego jako członek Komisji Technicznej IDNIYRA (TC) wyszedłem z propozycją pomysłu wprowadzenia do instrukcji żeglugi zapisu pozwalającego na inwazyjny pomiar wybranych komponentów: kadłuba, płozownicy i płóz. Pomiar miałby polegać na wykonaniu pojedynczego otworu celem stwierdzenia obecności wymaganych materiałów konstrukcyjnych, jak również ich grubości. Obecnie nie ma innej skutecznej metody na weryfikację tych parametrów. Nasz mierniczy p. Zdzisław Prot również zwrócił się z pisemnym wnioskiem o udostępnienie mu takiego „narzędzia” podczas regat.

Poprosiłem innych członków TC o opinie w tej sprawie oraz o  ewentualne pomysły w jaki sposób takie badanie może być przeprowadzone, na przykład: które części płozownicy mogą zostać przebadane, aby pomiar był miarodajny i jednocześnie nie wpływał negatywnie na poprawne działanie badanego elementu. Jeśli badany element będzie zgodny z przepisami otrzyma stosowne oznakowanie, dzięki któremu nie będzie podlegał badaniu w przyszłości. Udostępnienie takiego narzędzia mierniczemu nie oznacza, że będzie sprawdzał wszystko i wszystkim. I że przewierci nam każdą płozę. Chodzi o stworzenie możliwości przeprowadzenia pomiaru. Warto, żeby instrukcja żeglugi w miarę jasno określała planowane działania związane z tym narzędziem. A może wrócić do tradycji dnia pomiarowego przed regatami?

Zapraszam do dyskusji.

Oryginalny wątek znajduje się tutaj:  tc.dniceboat.org/forums/topic/major-even...sive-tests-proposal/
Ostatnia7 miesiąc 3 tygodni temu edycja: Tomek Zakrzewski od.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Tomek Zakrzewski
Czas generowania strony: 0.078 s.