Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Głosowanie Konstrukcja Rumpla

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 3 tygodni temu #3482

Tomek, dzięki za rzeczowe wyjaśnienie. Jestem na TAK J

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 1 miesiąc temu #3479

Tomek szacun za czas i włożony wysiłek w sensowne wyjaśnienie tematu! Dzięki!
Za tę wiadomość podziękowali: : P74

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 1 miesiąc temu #3478

  • P208
  • P208 Avatar
  • Wylogowany
  • Zebrane bloki
  • Zebrane bloki
  • Posty: 60
  • Oklaski: 8
  • Otrzymane podziękowania: 18
Dzięki Tomek za rzeczową informację, wiemy o co chodzi, można ją było tylko zamieścić wcześniej to nie byłoby takiej konsternacji ogólnej, a ja nie snułbym teorii spiskowych, aczkolwiek problem modyfikacji przepisu pozostaje i oby dotyczyła tylko rumpla. Ja osobiście ze względu na poprawę bezpieczeństwa, także zagłosuję na tak.
Za tę wiadomość podziękowali: : P74

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 1 miesiąc temu #3477

Koledzy, pozwólcie, że rzucę trochę więcej światła na powód, dla którego pojawiła się ta propozycja, i dla którego wszyscy powinniśmy ją poprzeć.

Przez wiele lat liderem w wykorzystaniu zaawansowanych kompozytów w sporcie był przemysł motoryzacyjny. Chodzi głównie o różne elementy karoserii. Kompozyt to duża wytrzymałość przy jednoczesnym obniżeniu wagi. Ze względu na świetne parametry wytrzymałościowe najczęściej były stosowane włókna węglowe. Jednak z czasem okazało się, że "nafaszerowany" laminatem bolid często spotykał się z innym bolidem i z takiego spotkania szły iskry i "wióry". Te wióry w kontakcie z oponą pojazdu często przebijały ją bez większego problemu. Dlaczego? Otóż kompozyt z włókna węglowego poddany działaniom różnych sił niszczących pęka pozostawiając bardzo ostre krawędzie, często przypominające długie igły. Jeśli taka igła przebija grubą gumę to nie będzie miała problemu z przebiciem skóry. Dodatkowo często następuje delaminacja warstw. FIA i NASCAR zarekomendowały ze względów bezpieczeństwa odejście od włókien węglowych na rzecz włókien para-aramidowe. Przypominam, że nazwa "Kevlar" jest nazwą handlową jednego z producentów. Dlatego nie faworyzując żadnego z nich nazywamy je włóknami para-aramidowymi.

Profile zamknięte wykonane z włókien para-aramidowych zgniatają się w harmonijkę zachowując spójną bryłę, bez niebezpiecznych rozwarstwień.

Oto zdjęcie pokazujące różnicę:






Kolejnym, równie ważnym argumentem jest fakt, że jeśli komuś dostaną się pod skórę igły z uszkodzonego kompozytu węglowego, to ich wyciągnięcie może okazać się bardzo trudne. Powód - włókna węglowe są nie do wykrycia na prześwietleniu RTG. Nawet jeśli traficie z takim przypadkiem do szpitala, to może okazać się, że lekarze ich nie znajdą głęboko pod skórą. Niestety para-aramidów też nie widać na RTG, ale tutaj ryzyko powstania igieł i ostrych krawędzi jest bardzo małe.

Oto zdjęcie RTG. Są tutaj trzy rodzaje włókien. W górnej części para-aramid (praktycznie niewidzialny), w środkowej węgiel (praktycznie niewidzialny), w dolnej szkło (widać wzór tkaniny).




Czy mając powyższą wiedzę warto zagłosować na włókna para-aramidowe w rumplu? Osobiście uważam, że tak. I sam zagłosuję na tak.
Załączniki:
Za tę wiadomość podziękowali: : p146, P74, Jan 3,16, StefanS

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Tomek Zakrzewski.

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 1 miesiąc temu #3474

  • P208
  • P208 Avatar
  • Wylogowany
  • Zebrane bloki
  • Zebrane bloki
  • Posty: 60
  • Oklaski: 8
  • Otrzymane podziękowania: 18
Oczywiście, konstrukcja rumpla z kevlaru zadnej korzyści przynieść nie może. Mnie się wydaje, że autor miał na myśli to, że po decyzji na tak, musiałby zniknąć z przepisów klasowych zapis, że stososowanie kevlaru w konstrucji bojera jest zabronione. Prawdopodobnie zaczęłoby się od rumpla, a potem jest już tylko kwestią czasu jak będziemy jeżdzić na masztach kevlarowych, oczywiście za niewielką dopłatą. Ale może się mylę, jeśli jest jakikolwiek inny powód, to chętnie go usłyszę.
Mirek.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 1 miesiąc temu #3473

  • gadcman
  • gadcman Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pierwszy samolot
  • Pierwszy samolot
  • P - 20
  • Posty: 114
  • Oklaski: 2
  • Otrzymane podziękowania: 10
Technicznie wiem jaka jest różnica pomiędzy węglem a Kevlarem.

Bardziej zastanawiam co autor tego pomysłu chce przez to osiągnąć.
Jakie są plusy użycia akurat w przypadku rumpla Kevlaru względem popularnego obecnie węgla.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 1 miesiąc temu #3472

S-glass/epoxy 45% density: 1.81 g/cc tensile strength: 0.87 GPa

Carbon/epoxy 61% density: 1.59 g/cc tensile strength: 1.73 GPa

Kevlar/epoxy 53% density: 1.35 g/cc tensile strength: 1.1 GPa

Nie wiem czy to dobre porównanie bo chyba Kevlar tu odnosi się do szkła.
Czy możliwe jest uzyskanie wytrzymałości 1.7 GPa i jaką kompozyt będzie miał wtedy wagę?
Bartosz P-364

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Głosowanie Konstrukcja Rumpla 2 lata 1 miesiąc temu #3471

  • gadcman
  • gadcman Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Pierwszy samolot
  • Pierwszy samolot
  • P - 20
  • Posty: 114
  • Oklaski: 2
  • Otrzymane podziękowania: 10
Cześć,

Na stronie głównej pojawiła sie karta do głosowania za użyciem Kevlaru w konstrukcji Rumpla.
Czy mógłby ktoś wyjaśnić jakie idą za tym korzyści vs. np węgiel?

Pozdrawiam Paweł

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: Tomek Zakrzewski
Czas generowania strony: 0.167 s.